بازار بزرگ تهران word
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
شهرسازی
بازار بزرگ تهران word
مقدمه
یكی از مهمترین عناصر در شكلگیری و رشد و توسعه و حیات هر شهر، بازار ومركز تجاری ان میباشد كه سبب پویایی خود شهر میگردد. این عامل در شهرهای ایرانیو اسلامی بازار آن شهر بوده و در سایر نقاط جهان در مراكز عمده خرید متبلور میگرددبازار در همة شهرهای ایران فقط جایگاه تولید و تجارت و داد و ستد نبوده است از یك سوبه علت پیوند مذهب و بازار با یكدیگر، پایگاه فرهنگی جامعه به شمار رفته است و از سویدیگر به دلیل تقابل نهادهای یاد شده با حكومت به نوعی كانون سیاست و مبارزه مردمیمبدل گردیده است.
از بزرگترین بازارهای ایران، بازار بزرگ تهران میباشد كه به علت تمركز تمامیفعالیتهای اجتماعی و اقتصادی در این مركز و عدم تطبیق آن با كالبد شرایط جدیدافزایش تقاضاها، تراكم و این بخش از شهر دچار لطمات زیادی شده است. در میان اینبخش از شهر وجود فضای باز شهری بخصوص برای بازاری مانند بازار تهران دارایبافتی فشرده است. به منظور ایجاد فضاهایی برای تنفس این بافت و همچنین گشودگیهایفضای موردنیاز برای مقابله با سوانحی از جمله آتش سوزی و زلزله بسیار لازم میباشد.اصلیتری مشكل فضایی - كالبدی این قسمت از شهر تهران نیز مانند بقیه نقاط، فقرفضایی به معنای فضای باز آراسته و واجد نظم میباشد. در این تحقیق به بررسی پیشینه،وضع حاضر و مشكلات بازار پرداخته شده است.
موقعیت محدوده در منطقه 12:
نظام تقسیمات شهری ملاك عمل شهرداری تهران الگوی سه سطحی شامل شهرتهران، مناطق ونواحی شهرداری است. بر این اساس محدوده مطالعاتی بخشی از منطقة12 شهرداری و دربرگیرندة نواحی 2 و 3 آن میباشد. منطقة 12 دربرگیرندة هسته تاریختهران و بخش عمدهای از مركز كلانشهر است. مهمترین عناصر، كانونها و محورهایقدیم ارزشمند و یادمانهای گذشته تهران در این منطقه قرار گرفتهاند. ویژگی اصلیاستفاده از زمین در منطقه وجود كاربریهای فرامنطقهای در آن است كه در این میان سهمكاربری تجاری با 37 درصد بیشترین است و پس از آن حمل و نقل و نبار با 20 درصدمساحت در مرتبه بعدی قرار دارد. محدودة مطالعاتی با ماما هكتار كاربری تجاری 40درصد سطح كاربریهای تجاری منطقه را در خود جای داده است كه این موضوع خودنمایانگر اهمیت این محدوده در منطقه میباشد.
ویژگی بازار:
بازار دارای ویژگیهایی از جمله:
1) داشتن هویت و موقعیت شهری ویژه به طور كلی و نسبت به بقیه مناطق شهر
2) دارا بودن ارزشهای تاریخی و محیطی مناسب
3) داشتن پشتوانههای فرهنگی و اقتصادی از نظر موقعیت شهری
4) فرسوده بودن بافت و داشتن قابلیت بهسازی
5) وجود فضاهای دارای پتانسیل تبدیل شدن به فضای شهری
6) بهرهمندی از عناصر و اجزاء واحد ارزش معماری و شهری برای ایجاد هویت
7) وجود ناهماهنگی بین ساخت و سازهای دید و بافت سنتی آن
8) عدم وجود امكانات و خدمات رفاهی
9) وجود مشكلاتی از قبیل بلاتكلیفی عابرین پیاده در بین موتور سواران و گاری هایباربری
10) تبدیل بافتهای مسكونی به بخشهای انبار و تجاری
11) عدم وجود قوانین و ضوابط اجرای قوی در جهت كنترل ساخت و سازهایجدید
و در ادامه :
مشخصات تاریخی بازار
عملكرد اجتماعی بازار:
عملكرد فیزیكی بازار
بازار تهران در گذر زمان:
حضور مسجد در بازار تهران:
موقعیت مكانی محله بازار:
كیفیت ابنیه:
شبكه معابر و حمل و نقل شهری:
تأسیسات زیربنایی:
آب
برق
تلفن
گاز
دفع فاضلاب و جمع آوری آبهای سطحی:
تجهیزات شهری:
رستوران و پذیرایی
بانك:
پست:.
فضای سبز و فضای تفریح:
آتش نشانی:
نیروی انتظامی
امكانات و موانع توسعه:
برخی مطالعات انجام شده در مورد بازار تهران:
توزیع جنسی:
توزیع سنی:
بعد خانوار:
پراكندگی جمعیت:
سواد:
مذهب:
مهاجرت:
خصوصیات اقتصادی:
معابر و تحركات داخل بافت:
طرح جامع ساماندهی شهر تهران:
طرحهای فرادست موضعی و موضوع تهیه شده:
- جمع بندی بررسی و مطالعه طرحهای مصوب فرادست:
طرح ساماندهی بازار:
جمع بندی:
منابع و مأخذ: